OBRONA CYWILIZACJI

zobacz-koniec-swiata-w-3d_22427860

Jaki sposób obrony cywilizacji teraz zastosować? Główna wytyczna, jak wspomniałem, jest następująca: gdy fundamentaliści rosną w siłę, filozof wzmacnia momenty krytyczne, gdy relatywiści, nihiliści rosną w siłę, filozof wzmacnia wątki absolutystyczne, platońskie. Niezły przykład kluczenia, czyli „grania na dwie strony”, da się odczytać z następującej wypowiedzi J. Haber- masa: „Chociaż moje polityczne sympatie są po stronie wielkich antyplatoń- skich obrazoburców, moje sympatie filozoficzne zwracają się ku strażnikom rozumu – w czasach, gdy usprawiedliwiona krytyka rozumu traciła świadomość następstw swego nieuchronnego samoodniesienia” (5). Należy – najogólniej mówiąc – dążyć do tego, aby wiara w nomos nie doprowadziła do zniszczenia pluralizmu, zaś niewiara nie doprowadziła do zniszczenia cnót obywatelskich i więzi społecznych. Współcześnie owe dwa zagrożenia współistnieją. Należy zatem rozpoznać, które jest tu i teraz niebezpieczniejsze.W Polsce (tu i teraz) doskonałym przykładem zaangażowanej postawy filo­zofa jest pisarstwo Marii Szyszkowskiej i Leszka Kołakowskiego. Szyszkowska ocenia – domyślam się – kulturową sytuację tak, że głównym zagrożeniem w Polsce są dogmatycy, fundamentaliści i dlatego używa argumentów relatywi­zujących. Wzywa zatem do tego, aby odkrywać niepowtarzalne pokłady wła­snego „Ja”, a nie czerpać z zewnątrz, nie być odruchową marionetką tradycji, nie toczyć się bezmyślnie i bez wrażliwości po torach niby odwiecznych i ab­solutnych zasad. Zasady należ

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *